PResTiGe
عزيزى الزائر /
نتشرف بزيارتك لمنتدانا ونحن سعداء بك
ونتمنى ان ينول المنتدى اعجابك ...................

الإداره GeNRaL
PResTiGe
عزيزى الزائر /
نتشرف بزيارتك لمنتدانا ونحن سعداء بك
ونتمنى ان ينول المنتدى اعجابك ...................

الإداره GeNRaL
PResTiGe
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

PResTiGe

الرئيسيةGENRALأحدث الصورالتسجيلدخول

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
lovecorner_86

lovecorner_86

تاريخ الميلاد : 25/05/1987
الابراج : الجوزاء
العمل/الترفيه : student
المزاج : not bad

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Empty
مُساهمةموضوع: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالثلاثاء 14 أبريل 2009, 02:20

كما وعدتكم سابقا اننى سوف القى الضوء على نجوم التنس سوف ابدء بنجمة اقل ما يمكن ان توصف بة انها اسطورة التنس فى عصرة الحالى فهى حائزة على ثلاث بطولات كبرى(جراند سلام) بالاضافة الى تسعة عشر لقبا فرديا بالاضافة الى ثلاث القاب فى الزوجى0
و من الجدير بالذكر ان ماريا لا تستمد نجوميتها فقط من بطولاتها اللتى فازت بها لكن ايضا لكونها ثانى اصغر لاعبة تفوز ببطولة ويمبليدون اهم بطولات الجراندسلام الاربع فى التاريخ0 ايضا كونها اول لاعبة روسية تتصدر التصنيف العالمى لتنس السيدات و كان ذلك فى عام 2005 حينما كانت فى سن التاسعة عسشر 0
اليكم بطاقة اللاعبة الشخصية:-
الاسم:- ماريا يوري شربوفا
تاريخ الميلاد:-19/4/1987
الجنسية :- روسية
محل الميلاد:- مدينة نغايان (اقليم سييبيريا الروسى)
محل الاقامة :- مدينة بريدنتون - ولاية فلوريدا- الولايات المتحدة الامريكية
الطول:-2و6 قدم
الوزن:- 59 كيلوجرام
اللعب:- تلعب باليد اليمنى
نوع المضرب:- برنس 3 وايت
الملابس:- نايكى

و هذة نبذة مختصرة لما عانتة اللاعبة من مااسى حتى وصلت الى ما هى علية اليوم من شهرة و نجومية0

كان والدها انبي يوري وزوجته يلينا يقيمان فى قرية غوميل القريبة من مفاعل تشرنوبيل وكانا ا في غاية الخوف على المولود الذي مازال في بطن أمه ووقعت الحادثة(انفجار مفاعل تشرنوبيل النووى 87) قبل ولادتهاوكانا قريبين جدا من مفاعل تشيرنوبل وعندها قررا ضرورة رحيل الوالدين.

كان يوري والد شارابوفا في العشرين وكانت العائلة تعاني من شح الموارد غير أنه والوالدة يلينا صمما ألا يقع المولود القادم ضحية إصابات السرطان الذي انتشر بسبب الإشعاعات النووية من مفاعل تشيرنوبل وأصاب عددا كبيرا من أطفال وسكان مدينة غوميل والقرى الواقعة قريبة من المفاعل ومازال عدد من الشباب يعاني في سن شارابوفا من أمراض خطيرة بسبب الاشعاعات ويبلغ معدل سرطان المثانة نسبة عالية وسط الشباب تعتبر الأعلى على العالم.

ودفع يوري وزوجته الثمن غاليا لقاء هروبهما بالطفلة التي لم تولد وكان المخرج الوحيد لهما هو التوجه نحو مدينة «نايا غان» الصناعية في منطقة سيبيريا خلال حقبة القحط والفقر التي كان الاتحاد السوفييتي يعاني منها وحتى المدينة الجديدة كانت تعاني من معدلات الحرارة المنخفضة تحت الصفر ومن سحب الدخان السام التي تضخها مصافي البترول والغاز القريبة ويالها من حياة شاقة.

وعمل الوالد يوري في أحد المصانع القريبة محققا دخلا جيدا بسبب نوعية العمل الشاق وخطورته على الصحة.. وخلال أربع سنوات استطاع جمع ما يكفي من المال للهروب مجددا وكانت وجهته هذه المرة نحو مدينة ومنتجع سوشي الواقع على البحر الأسود وهنا ولدت ظاهرة التنس شارابوفا التي أدهشت العالم مستقبلا.

يعود العجوز يوري يولكني 67 سنة مدرب التنس المتقاعد بالذاكرة عندما كان والد ماريا يصطحبها معه وهو يمارس لعبة التنس بقوله: أصابها الملل وهي تراقب والدها يوما بعد يوم وذات يوم حملت المضرب وبدأت في ضرب الكرة الصفراء حول الملعب.

واندهش يوري مما رآه وهو يتابع الفتاة الضئيلة التي لا يفوق طولها المضرب الذي تحمله وهي تقوم بمثل هذه الضربات المحكمة وكان التجانس بين يديها وعينيها مميزا وعلى الفور اختار يوري أن يتولى تدريبها. وكانت هناك مشكلة واحدة تقف في طريق هذا التدريب حيث بدأت الامبراطورية السوفييتية في طريقها إلى الانهيار ولم تكن ملاعب التنس للصغار متوفرة ولا المضارب الصغيرة لذلك بدأت الفتاة شارابوفا في تعلم التنس بمضارب الكبار.
وفى سن السادسة شاركت ماريا فى بطولة للصغار اقيمت فى موسكو و حضرت البطولة اسطورة اخرىة من اساطير التنس مارتينا نافارتيلوفا اللى ادركت على الفور منذ اول لحظة شاهدت فيها ماريا تلعب ان تلك الطفلة لديها موهبة غير عاديةلذلك نصحت والدها بان يصطحب ابنتة الى اميركا لكى تنمى تلك الموهبة الفريدة و بالفعل استمع يورى الى نصيحة مارتينا الغالية و اخد طفلتة و هى فى سن السابعة و سافر بها الى الولايات المتحدة لكى تكتب سطورا جديدة فى تاريخ التنس0
التحقت ماريا باكاديمية لانذدروب و هى احدى اكبر الاكاديميات فى العالموعلى الفور ادرك مدربوها ان تلك الطفلة سوف تحقق انتصارات ليس لها حد فى سن صغيرة جدا و هذا بالفعل ما حدث0 ولكن كما تعودنا لا يمكن ان تصل الى اعلى درجات سلم الشهرة و الابداع من غير ان تدفع ثمنا باهظا و ماريا دفعت اثمانا باظهة اولها انها تركت والدتها وهى فى سن السابعة و سافرت وحدها مع والدها الى دولة غريبة لا تعرف فيها احدا و لا تتحدث حتى لغتها وكان عليها ان تواصل التحدى و ان تتحمل بعدها عن والديها لمدة عامين كاملين الى ان استطاعت والدتها ان تحصل على فيزا وتلحق بابنتها و زوجها0
فى الحقيقة الكلام عن ماريا يحتاج الى العديد و العديد من الصفحات و لكنى ساكتفى بذلك اليوم0 ولكنى سوف اعود بالمزيد من صور اميرة التنس و ايضا انجازاتها سواء فى عالم الرياضة او فى حياتها الشخصية:-
GeNRaL
ا لإ د ا ر ه
ا لإ د ا ر ه

تاريخ الميلاد : 01/12/1985
الابراج : القوس
العمل/الترفيه : Director o f Administration
المزاج : E S H T A
تعاليق : (( إ ذ ا أ ر د ت شـيـئـا ً بـقـو ه فـأ طـلـق سـر ا حـه فـإ ن عـا د إ لـيـك فـإ نـه لـك و إ ن لـم يـعـد فـإ نـه لـم يـكـن لـك مـن ا لـبـد ا يـه ))

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالثلاثاء 14 أبريل 2009, 03:53

بصراحه

................الكلام مش محتاج تعليق

انتى مشكله دا انتى جايبه من قبل البنت حتى لما تتولد

للدرجادى انتى بتعشقى اللعبه دى انك تجيبى اخبار الاعبين

من أول حياتهم ولا انتى بتحبى ماريا اصلا ومعجبه بسيرتها الذاتيه

وشخصيتها

ولا المعاناه اللى شافوها والديها

بصراحه الناس دى عانت كتير

ايه الحياه اللى هما عايشينها دى

الحمد لله على اللى احنا فيه

والله بجد احنا فى نعمه

بس بجد انتى تحفه

مشكووووووووووره جدا ً على الموضوع الجميل ده

ومنتظرين منك صور لعبيتنا الجميله

انتى شوقتينى ان انا اشوفها

وربنا يوفقك والقادم اجمل ان شاء الله

http://prestige.gid3an
lovecorner_86

lovecorner_86

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالثلاثاء 14 أبريل 2009, 18:27

ربنا يخليك يا احمد اتمنى انى اكون عند حسن ظنك
اما بالنسبة لماريا ف معاك حق انا بحبها جدا مش بس علشان هى من افضل اللاعبات اللى انا شفتهم بيلعبوا تنس لكن علشان هى محاربة حقيقية تحدت العديد من الصعاب الى ان وصلت لما هى فية اليوم كمان ماريا مش بس لاعبة تنس رائعة لكن كمان مصممة ازياء و ممثلة رائعة0
عموما مش هطول فى الكلام و هبدء انزل صور او الادق انى اقول بعض من صورها0

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا 17968300.th
ملكة جمال التنس ماريا شربوفا 26sk0.th
ملكة جمال التنس ماريا شربوفا 24gb2.th
lovecorner_86

lovecorner_86

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالثلاثاء 14 أبريل 2009, 18:29

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا 722161180171144.th
lovecorner_86

lovecorner_86

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالثلاثاء 14 أبريل 2009, 18:41

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Th_27182_getty-tennis-aus-open-sharapo_122_166lo

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_jdopkbj

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_cvyej

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_zltndk

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_ogbob

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_xvhtqf
lovecorner_86

lovecorner_86

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالثلاثاء 14 أبريل 2009, 18:57

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_wrm

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_nmcitk

[IMG]http://images.upload2world.com/get-4-2009-upload2world_c[ om_vjyi.jpg[/IMG][/URL

[URL=http://images.upload2world.com]ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_yxkklq

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_yzbwczc

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_slmfn

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_psjuiqo

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Get-4-2009-upload2world_com_nhrp
GeNRaL
ا لإ د ا ر ه
ا لإ د ا ر ه

تعاليق : (( إ ذ ا أ ر د ت شـيـئـا ً بـقـو ه فـأ طـلـق سـر ا حـه فـإ ن عـا د إ لـيـك فـإ نـه لـك و إ ن لـم يـعـد فـإ نـه لـم يـكـن لـك مـن ا لـبـد ا يـه ))

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالأربعاء 15 أبريل 2009, 05:44

ربنا يكرمك lovecorner_86

ماتحرمش من ذوقك ابدا

على فكره بجد هى طلعت جميله جدا

وتستحق اهتمامك ده

وده شئ كويس اما الانسان بينجح فى حياته

ويتخطى أصعب لحظاتها

ومايستسلمش وييأس وخلاص الدنيا اتهدت

فى إصرار مع النفس

وادينا بنشوف وبنتعلم

وهى فعلا ملكة جمال والله

وشكلها رقيقه كمان

وبجد تسلمى على الموضوع الجميل ده

ومنتظرين منك كل ماهو جديد وجميل ان شاء الله

mr.medo
عضو مميز
عضو  مميز

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالخميس 16 أبريل 2009, 09:54

موضوع جميل جدا فعلا لعبة التنس تستحق الاهتمام لانها بالفعل لعبة الملوك والامراء وفئات الشعب وبجد لعبة بتحتاج مجهود كبير جدا وتحتاج لارادة ولياقة بدنية عالية اما بالنسبة الى ماريا شربوفا مجهود رائع اوى وسيرة ذاتية اكثر من رائعة على اقل شىء استفدنا من قصتها وتصميمها وارادتها خصوصا ان الارادة والثقة بالنفس هى مفتاح النجاح

منتظرين الاكثر والاروع دائما
هيما

هيما

تاريخ الميلاد : 20/09/1986
الابراج : العذراء

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالجمعة 17 أبريل 2009, 02:02

على فكره الموضوع ده جامد جدا انا بجد عاوز اعرف انتى بتحبى ماريا بجد ولا بتحبى العبه

اصل انا شايف انك مهتميا بماريا اكتر من العبه صح ياجماعه ولا دى رايى انا بس

بس فى سؤال محيرنى ياترى انتى بتلعبى العبه دى ولا بتشجعى بس بس الرياضى الحقيقى اللى يلعب العبه مش اللى يشجع بس

ولا ايه ياجماعه ماتشركونا الرأى
GeNRaL
ا لإ د ا ر ه
ا لإ د ا ر ه

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالسبت 18 أبريل 2009, 04:36

والله على حسب

ممكن شخص بيبقى بيشجع لعبه معينه ولكن مابيمارسهاش

بس رغم عن كده بيعشقها

يعنى هل كل اللى بيتابعوا مصارعه بيلعبوها

او الكوره بيلعبوها

او السباحه او او او ما أظنش

بس من الواضح ان عضوتنا مهتمه باللعبه واللاعبه

وده شئ جميل جدا

اما ان هى بتمارس اللعبه دى فا ده شئ يرجعلها هى

ولا انتوا ايه رايكوا

تقبلوا مرورى
lovecorner_86

lovecorner_86

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالسبت 18 أبريل 2009, 22:47

هيما كتب:

على فكره الموضوع ده جامد جدا انا بجد عاوز اعرف انتى بتحبى ماريا بجد ولا بتحبى العبه

اصل انا شايف انك مهتميا بماريا اكتر من العبه صح ياجماعه ولا دى رايى انا بس

بس فى سؤال محيرنى ياترى انتى بتلعبى العبه دى ولا بتشجعى بس بس الرياضى الحقيقى اللى يلعب العبه مش اللى يشجع بس

ولا ايه ياجماعه ماتشركونا الرأى

ماشى يا عم هيما/ عموما انا فعلا مهتمة بماريا شوية زيادة بس لو كنت قريت فى البداية هتلاقى انى ذكرت انها لاعبتى المفضلة على الاطلاق
و بالنسبة للتنس ف اللعبة دى هى عشقى الاول و الدائم بين الرياضات الاخرى0
اما بالنسبة لممارستى اللعبة ف انا فعلا مارستها و بعرف العب كويس بس توقفت الان علشان ظروف دراستى زى م الدراسة دلوقتى خلتنى انشغل عن المنتدى لمدة يومين و علشان كدة انا مش قادرة ارسل كل المواضيع اللى انا عايزاها0
لكن اوعدكم انى هحاول على قد م اقدر انى اوفق بين الجامعة و المشاركة فى المنتدى0

ملحوظة ميرسى بجد يا جنرال على دفاعك الجميل دة والله م عارفة اقولك اية 0
GeNRaL
ا لإ د ا ر ه
ا لإ د ا ر ه

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالأحد 19 أبريل 2009, 14:45

لا والله عادى احنا هنا كلنا اخوات

وكلنا بنشارك فى الحوار والرأى

وبعدين لا ميرسى على واجب

وقولى كل خير

وإن شاء الله بالتوفيق فى الدراسه

ونتمنالك كل خير

mr.medo
عضو مميز
عضو  مميز

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالأربعاء 06 مايو 2009, 08:57

يجماعة لعبة التنس لعبة جميلة فعلا اوى اوى بس اللى انا عاوز اقولة ان ممكن حد يحب لعبة فعلا علشان لاعب فيها ويعشق اللعبة كمان يعنى انا كنت افتكر انى اول ما شجعت الكورة كنت بحب لاعب فى الاهلى اسمة علاء ميهوب كنت معجب بلعبة جدا وحبيت الاهلى علشان ان علاء ميهوب كان بلعب فى الاهلى وبعد كدا لقيتنى بحب الكورة جدا عموما يعنى فانا شايف بردوا ان مش عيب ان حد يحب لعبة علشان شخص لانة فى الاخر هيوصل لنفس النتيجة وهو عشقة للعبة وغير كدا وانت ليك وجهة نظر ياهيما وlovecorner قامت بالرد علية علشان توصل لينا المعلومة الصحيحة وربنا ما يجيب زعل
على فكرة انا مش كبير اوى علشان تقولوا دا بيشجع علاء ميهوب ودا من زمان لا كان عمرى ساعتها 6 اة 7 سنين السنة اللى اتنقل فيها علاء ميهوب من الاهلى للالميبى وبعدها اعتزل ..
GeNRaL
ا لإ د ا ر ه
ا لإ د ا ر ه

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالأربعاء 06 مايو 2009, 19:13

ههههههههههههههههههههههه

انتا من زمان اوى ياعم

بس انا عمرى ماسمعت عن علاء ميهوب ده

انا اسمع عن صالح سليم

الجوهرى

الخطيب

هههههههههههههههههههههههههههه

كابتن زيزو

فاكره كابتن زيزو

وإشطه

زائر
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ملكة جمال التنس ماريا شربوفا   ملكة جمال التنس ماريا شربوفا Icon_minitimeالخميس 28 مايو 2009, 12:55

واللهي لعبة التنس دي لعية جامدة

ومشكورة علي المجهود الجامد

وعلي العموم كل سنة وانتوا طيبين جميعا ً ........

منتظرين الجميل دايما ً

ملكة جمال التنس ماريا شربوفا
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» حصريا اغنيه رامى جمال بحبك ليه